Jaką rolę odgrywa silnik elektryczny?

Z silnikiem elektrycznym spotykamy się każdego dnia w wielu sytuacjach. Wiele urządzeń, z których korzystamy na co dzień,  funkcjonuje oparte na działaniu tego właśnie elementu. Jednak czym on tak właściwie jest oraz na czym polega jego działanie? Na te i kilka innych, dodatkowych pytań postaramy się dziś odpowiedzieć. Dzięki temu poznamy bliżej urządzenia oraz maszyny, które towarzyszą nam każdego dnia.

Podstawowe informacje o silnikach elektrycznych

silniki elektryczneGłówną funkcją silnika jest przemiana energii elektrycznej w energię mechaniczną, za pomocą pola magnetycznego. Stały rozwój technologii sprawia, że na rynku istnieje bardzo wiele odmian silników. Poszczególne modele mogą różnić się pomiędzy sobą parametrami takimi jak: budowa, kształt czy zastosowanie. Każdy z nich działa jednak na tej samej zasadzie wykorzystując pole magnetyczne, dzięki któremu możliwy jest obrót wału. Głównym elementem silnika elektrycznego jest wirnik. Sprawia to, że tego rodzaju silnik jest dla wielu znacznie lepszą opcją niż silnik spalinowy. Unikamy wówczas konieczności wymiany oleju, filtra paliwa oraz filtra oleju. Pozostałymi elementami składającymi się na silnik elektryczny są magnesy, szczotki oraz komutator. Zasada działania silnika tego typu nie należy do skomplikowanych. Z użyciem komutatora do wirnika zostaje doprowadzany prąd elektryczny. Z kolei na komutatorze umieszczone są dwie grafitowe szczotki, które są bezpośrednio połączone z zasilaniem. Kiedy przez wirnik płynie prąd elektryczny powstaje wokół niego pole magnetyczne, którego biegun północny jest za wirnikiem, z kolei południowy przed nim. Kiedy dochodzi do odpychania biegunów jednoimiennych magnesu trwałego i wirnika oraz przyciągania biegunów różnoimiennych powstaje ruch obrotowy. Oprócz silników wyposażonych w szczotki spotkać możemy  również silniki elektryczne bezszczotkowe czy silniki krokowe.

Oprócz wspomnianego powyżej podziału, spotkamy się z podstawową klasyfikacją na silniki jednofazowe, trójfazowe, jednobiegowe, wielobiegowe, a także z hamulcem. W przypadku silnika jednofazowego jego budowa opiera się na dwóch uzwojeniach – jedno główne, drugie pomocnicze. Wykorzystywane są one najczęściej w sprzętach gospodarstwa domowego oraz maszynach rolniczych. Są to więc miejsca gdzie nie jest wymagane duże zapotrzebowanie na energię elektryczną.